Blog over persrelaties, communicatie, public relations en sociale media

Twitter is niet hét sociaal netwerk voor nieuws

Een reactie plaatsen

Twitter Facebook logo

(Deze tekst verscheen eerder op Bloovi.be)

Facebook-gebruikers consumeren nieuws eerder toevallig én Twitter is niet hét sociaal netwerk voor nieuwsconsumptie.

Dat zijn twee conclusies uit een recent onderzoek van Pew Research Center. Dat onderzocht de nieuwsconsumptie via Facebook en Twitter bij Amerikaanse volwassenen.

Facebook

Beginnen we met het onderzoek van nieuwsconsumptie bij Facebook.

30% van de Amerikanen blijkt in contact te komen met nieuws via Facebook. Dat is iets minder dan de helft van het totaal aantal Facebook-gebruikers (64% van de Amerikanen gebruikt Facebook).

 Facebook en nieuwsconumptie: algemeen overzicht

Toeval

Dat men nieuws consumeert via Facebook is eerder toevallig, zo blijkt uit onderstaand overzicht.

Slechts 16% van de Facebook-gebruikers geeft “nieuws consumeren” op als een hoofdreden om in te loggen op Facebook.

Het is duidelijk dat voor de Facebook-gebruiker in eerste instantie alles draait om familie en vrienden.

Op de hoogte blijven van wat familie en vrienden doen, foto’s bekijken van familie en vrienden en chatten met familie en vrienden: dat zijn de drie hoofdredenen om in te loggen op Facebook.

acebook en nieuwsconsumptie: redenen waarom men naar Facebook gaat

Soort nieuws

Het overzicht van welk nieuws populair is op Facebook, is een beetje zoals men kon verwachten.

Zacht nieuws populairder dan hard nieuws, maar met toch een opvallend hoog percentage voor nationale politiek en overheid (55%) en lokale politiek en overheid (44%).

Facebook en nieuwsconsumptie: soort nieuws

Kannibalisme

Sommigen hebben altijd gevreesd dat nieuwsconsumptie via sociale media ten koste zou gaan van de traditionele media. Facebookgebruikers zouden hun nieuws enkel en alleen nog halen bij Facebook en zouden kranten, tijdschriften, televisie enz. laten voor wat het is.

Uit dit onderzoek blijkt dit alvast niet te gebeuren.

Facebookgebruikers consumeren nu wel nieuws via Facebook, maar ze blijven de traditionele media trouw.

Kortom, Facebook is uitgegroeid tot een extra nieuwskanaal, zonder dat het daarbij andere traditionele nieuwskanalen kannibaliseert.

Facebook en nieuwsconsumptie: nieuws ook van andere bronnen

Twitter

Pew Research Center deed ook onderzoek naar de nieuwsconsumptie via Twitter.

Opvallend: hoewel Twitter zich vooral wil presenteren als een sociaal netwerk voor nieuws, maakt slechts 8% van de Amerikanen gebruik van Twitter voor nieuwsconsumptie. Dat is de helft van het totaal aantal Twitter-gebruikers (16% van de Amerikaanse volwassenen gebruikt Twitter).

Even ter herinnering: 30% van de Amerikanen gebruikt Facebook voor nieuwsconsumptie.

Twitter heeft dus nog een hele weg te gaan als ze wil uitgroeien tot hét sociaal netwerk voor nieuws.

Twitter als nieuwsbron

En wat al een tijdje geweten is, wordt ook in dit onderzoek nog eens bevestigd: Twitter-gebruikers zijn jonger, meer bemiddeld en hoger opgeleid dan de gemiddelde Facebookgebruiker en de gemiddelde Amerikaan.

Download The Role of News on Facebook
Download Twitter News Consumers

—————————————

Joeri Casteleyn - Pers- en communicatieadviseur Communicatiebureau Casteljo CommunicatieJoeri Casteleyn heeft ruim tien jaar ervaring als pers- en communicatieadviseur, tekstschrijver, public relations, (politieke) marketing en alles wat van ver en dichtbij met social(e) media te maken heeft.

Hebt u vragen of opmerkingen, aarzel dan niet vrijblijvend contact op te nemen: 0484-439 489; casteljocommunicatie@gmail.com)

—————————————-

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s