Blog over persrelaties, communicatie, public relations en sociale media

Kanaal Z doortweet embargo Telenet: winnaars en verliezers

1 reactie

Logo TelenetEén tweet van Kanaal Z lijkt er voor te zorgen dat Telenet haar communicatiestrategie voor het bekend maken van haar bedrijfsresultaten zal wijzigen.

Dat blijkt althans uit een uitspraak van Vincent Bruyneel, Senior Vice President van Telenet, vandaag in Het Nieuwsblad.

‘We gaan onze procedure aanpassen. Misschien voor beurstijd een communiqué verspreiden en dan later op de dag een persconferentie houden.”

Persconferentie telenet

Voor zij die het niet gevolg hebben: wat is er gebeurd waardoor Telenet er aan denkt om haar communicatiestrategie aan te passen?

Het Mechelse bedrijf heeft de gewoonte om tijdens beurstijd een persconferentie te organiseren waarop het bedrijf de bedrijfsresultaten kenbaar maakt en toelicht aan de journalisten. De journalisten beloven op hun beurt een embargo te respecteren tot na beurstijd.

Allemaal winnaars

Iedereen wint bij deze aanpak:

  • de journalist omdat hij de tijd heeft om de cijfers grondig te bestuderen en de nodige uitleg kan vragen, en niet op basis van een persbericht vlug-vlug een artikel moet schrijven die onder druk van de concurrentie zo vlug mogelijk online moet;
  • het bedrijf omdat ze op die manier omstandig toelichting en duiding kan geven bij de cijfers en niet een hele dag onderworpen is aan de meest uiteenlopende interpretaties van de cijfers.

Oeps! Vergeten.

Zo verliep het ook gisteren. Tenminste, dat was de bedoeling. Journalisten kregen slides en persbericht onder embargo.

Een journalist van Kanaal Z was dit embargo echter vergeten en eenmaal ze de cijfers had ontvangen begon ze die onmiddellijk te tweeten.

Als we Kanaal Z mogen geloven verwijderde de journalist de tweet binnen de 60 seconden, maar ondertussen was de tweet al geretweet en becommentarieerd.

Kanaal Z tweet bedrijfsresultaten Telenet

Aandeel telenet geschorst

Bedrijfsinformatie van beursgenoteerde bedrijven moet echter voor zo’n groot mogelijk publiek op hetzelfde ogenblik beschikbaar zijn.

Zie hier: Fsma – Richtlijnen openbaarmaking en opslag bedrijfsinformatie van beursgenoteerde bedrijven from Joeri Casteleyn

Ondanks het succes van Twitter, is Twitter nog altijd niet het medium dat iedereen volgt.

Beursautoriteit FSMA kon dan ook niet anders dan tien minuten later het aandeel van Telenet schorsen.

FSMA Persbericht over de schorsing van de notering van Telenet

Om 16u45 verspreidde Telenet dan het persbericht: “Resultaten voor het eerste halfjaar 2013.” Een persbericht dat oorspronkelijk bedoeld was om om 17u45 te verspreiden, zo staat nog duidelijk in de voetnoot.

Vervolgens werd de beursnotering van Telenet hernomen.

FSMA Persbericht over de heropening van de notering van Telenet

Terugkeer van het traditionele persbericht

Telenet lijkt vandaag al lessen te hebben getrokken uit de gebeurtenissen van gisteren.

Geen persconferentie meer tijdens beursuren waarbij slides en persbericht onder embargo worden uitgedeeld, maar de terugkeer van het persbericht dat uitgestuurd wordt voor beursopening waarbij in de loop van de dag tijdens een persconferentie meer duiding gegeven kan worden bij de cijfers.

Het lijkt er dus op dat de nieuwe media, één tweet, er voor heeft gezorgd dat er wordt teruggegrepen naar de recepten van de oude media.

Winnaars / Verliezers

De winnaar van dit alles is overduidelijk het traditionele persbericht dat ondanks de nieuwe mediatijden opnieuw nadrukkelijk de eerste bron van informatie wordt.

De verliezers zijn de journalisten die op basis van een persbericht vlug-vlug een artikel bij elkaar zullen moeten schrijven voor online publicatie.

En uiteraard ook Telenet dat opnieuw onderhevig zal zijn aan alle mogelijke interpretaties van de cijfers in het persbericht zonder de mogelijkheid onmiddellijk omstandig duiding te geven bij de cijfers.

Zoals ik al eerder schreef: Marc Coucke wist waarom hij Omega Pharma van de beurs haalde.

deredactie.be resultaten telenet voortijdig gelekt

Advertenties

One thought on “Kanaal Z doortweet embargo Telenet: winnaars en verliezers

  1. Pingback: Aandeelhouders gebruiken nu twitter i.p.v. kranteninterview |

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s