Blog over persrelaties, communicatie, public relations en sociale media

De beursgang van bpost: een “materiële vergissing” in uw voordeel

Een reactie plaatsen

bpost gaat naar de beurs en daar zijn we met zijn allen blij om. Zelfs de CEO van bpost Johnny Thijs is blij en wil kost wat kost blijven na de beursgang.

Desnoods werk ik voor lager loon

Advertenties

De beursgang en de mogelijkheid om in te tekenen op de aandelen kondigde bpost afgelopen vrijdag en maandag aan met advertenties in verschillende media.

Advertentie beursgang bpost

Test-aankoop

Wie iets wil verkopen aan de burger komt af en toe wel eens Test-Aankoop tegen op zijn parcours. Zo ook bpost.

Volgens Test-Aankoop werd er in de campagne onvoldoende op de mogelijke risico’s gewezen.

Test-Aankoop liet dit maandag weten via een interview in het radio 1-programma De ochtend (Test Aankoop vindt mediacampagne voor aandeel bpost te kort door de bocht) en later op de dag  via een persbericht (Beursgang van bpost en de reclame daaromtrent).

13u22: een eerste Belga 

Een reactie op het interview van Test-Aankoop kon uiteraard niet achterwege blijven. Om 13u22 volgde een Belga met zowel een reactie van de woordvoerder van bpost als van FSMA.

Bpost screenshot belga Bpost respecteert alle voorschriften in beursgangprocedure

16u23: een nieuwe Belga

In de loop van de middag dringt het tot bpost door dat er wel degelijk iets mis is met de advertentie.

Een zin onderaan de advertentie die wettelijk verplicht is –

“De belegger loopt het risico een deel of het geheel van zijn geïnvesteerde kapitaal te verliezen”

– is er bij het productieproces “afgevallen”. (Iets wat men al had kunnen vaststellen als men op vrijdag de advertenties had nagekeken zoals ze verschenen waren.)

Om 16u23 volgt dan een nieuwe Belga met een reactie van de woordvoerder van bpost.

Bpost de materieële vergissing

Vragen

Het is  moeilijk te geloven dat bpost bewust het zinnetje heeft weggelaten. Dus is het een ongelukje. Kan gebeuren.

Maar dan blijven er toch nog een aantal vragen open:

  • Kijkt er niemand op vrijdag de advertenties na zoals ze in de krant verschijnen?
  • Idem voor maandag?
  • En waarom duurt het vervolgens nog een hele dag, tot 16u23, voor men beseft dat er iets is fout gelopen?

Reputatieschade

Een hele dag heise en de bijhorende reputatieschade voor bedrijf en de eigenlijke beursgang hadden vermeden kunnen worden door te doen wat elke communicatieadviseur zou moeten doen als er een advertentie van zijn hand in de media verschijnt: checken of er geen dingen “afgevallen zijn”.

En er vallen geregeld dingen af, geloof me.

Maar als je ze opraapt en ze opnieuw bevestigt houd je de situatie altijd onder controle.

Hier in dit geval was dat duidelijk niet het geval, met alle gevolgen van dien.

De Tijd

De burger is geïnformeerd

Maar eind goed, al goed.

Door het hobbelige communicatieparcours is de burger meer dan ooit geïnformeerd over de mogelijke risico’s die gepaard gaan met de beursgang van bpost.

Een “materiële vergissing” in het voordeel van de burger, zullen we maar zeggen. Doe er uw voordeel mee.

Online nieuwsoverzicht beursgang bpost

De beursgang van bpost en de mogelijke risico’s voor de belegger was online overal nieuws.

Advertentie beursgang bpost: het nieuwsblad

Advertentie beursgang bpost: De Standaard

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s