Blog over persrelaties, communicatie, public relations en sociale media

Kunnen QR-codes levens redden?

Een reactie plaatsen

(Deze tekst verscheen eerder op 29 mei op Frankwatching)

brandweer-redt-vrouw-auto-183x133QR-codes laten geen enkele marketeer onberoerd.

Sommigen zouden ze overal in willen verwerken. Anderen zouden er liefst zo vlug mogelijk afscheid van willen nemen en ze al dan niet vervangen door een nieuwe technologie: “Dag QR-code, Hallo NFC-tag!”

Mercedes-Benz

Door een nieuw initiatief worden de QR-codes dan toch misschien een blijvertje. Waarschijnlijk dan wel niet in de marketingwereld, maar wel in de automobielsector. Mercedes-Benz liet namelijk een paar dagen geleden weten dat ze van plan is om haar nieuwe wagens te voorzien van QR-codes. Dankzij de QR-codes zouden slachtoffers van een auto-ongeval vlotter en vlugger bevrijd kunnen worden door de hulpdiensten.

Hoe werkt het?

Auto’s werden de afgelopen jaren steeds veiliger, maar ook veel complexer. Het gevolg is dat bij een ongeluk de brandweer steeds meer tijd nodig heeft om het slachtoffer te bevrijden, aangezien men eerst een veilige werkomgeving moet creëren.

Dat betekent onder andere dat de hulpverleners alle airbags en accu’s moet uitschakelen om gevaarlijke situaties tijdens de redding te voorkomen. De locatie van deze onderdelen verschilt per automerk er zelfs per type en bouwjaar. Een gestandaardiseerde informatiefiche van de wagen, een zogenaamde voertuigkaart, biedt op dat ogenblik de oplossing. Deze kaart bevat o.a. informatie over de locatie van airbags, accu’s, carrosserie versterkingen, brandstoftank en elektronica.

Maar omdat deze niet in alle voertuigen aanwezig is (je kunt ze downloaden, maar niet iedereen legt ze in de auto) verliezen de reddingswerkers vaak kostbare tijd.

Oplossing

Het is dus hier dat Mercedes-Benz met zijn QR-codes op de proppen komt. Op twee plaatsen in de wagens wil de Duitse autobouwer QR-codes aanbrengen: de binnenkant van de tankklep en de B-stijl aan de kant van de passagier. Een stuk minder opvallend dus dan op onderstaande foto.

Volgens Mercedes-Benz blijkt uit onderzoek dat het zelden gebeurt dat allebei deze plaatsen zwaar beschadigd worden bij een ongevol en ze zijn daarnaast beide gemakkelijk toegankelijk van buitenaf.

Hulpverleners kunnen vervolgens de QR-code scannen met hun smartphone of tablet, waarna de voertuigkaart van de wagen wordt gedownload en op het scherm verschijnt. Op die manier wordt er kostbare tijd gewonnen, omdat de wagen niet doorzocht hoeft te wordenop de aanwezigheid van een eventuele vervoerskaart, en is de hulpverlening er zeker van dat de juiste en meest recente kaart van de wagen op het scherm staat.

Geen patent

Elk initiatief dat slachtoffers kan redden en hulpverleners kan helpen, kunnen we maar aanmoedigen. En Mercedes-Benz doet er alvast alles aan om van hun idee een succes te maken. Zo hebben ze besloten om geen patent voor hun idee aan te vragen, zodat ook andere autobouwers het idee kunnen overnemen. Al kun je je natuurlijk afvragen wat je hier überhaupt zou patenteren. QR-codes aanbrengen op auto’s? Het idee om via QR-codes voertuigkaarten op te halen? Mij lijkt het alvast niet duidelijk.

Vragen

Toch zijn er ook kritische kanttekeningen. Je kunt je verschillende dingen afvragen, als het gaat om de praktische toepasbaarheid van het idee:

  • Wat als er op de plaats van het ongeval geen internetverbinding is?
  • Wat als de server offline is, waar men de voertuigkaarten kan downloaden?
  • Wat als hulpverleners geen smartphone bij zich hebben? Toegegeven, die kans is klein, maar moet elke hulpverlener vanaf nu ook een app installeren om de QR-code te lezen?

eCall

Het grootste struikelblok om van de QR-code een succes te maken, zou echter wel eens de Europese Commissie kunnen zijn. Die wil dat in de toekomst alle auto’s voorzien zijn van een eCall-systeem dat hulpdiensten bij ongevallen automatisch waarschuwt via het Europese alarmnummer 112.

adac_ecall_enl

Het systeem geeft na een ongeval niet alleen de GPS-coördinaten door, maar ook essentiële informatie over de wagen. Dus ook de voertuigkaart. Kortom, een rechtstreekse concurrent voor de QR-code van Mercedes-Benz, die hetzelfde doel nastreeft: het aantal verkeersslachtoffers verminderen door er voor te zorgen dat de hulpdiensten vlugger ter plaatse zijn en minder tijd verliezen bij de reddingsoperatie.

Een schatting uit 2009 kwam uit op een Europese reductie van 2500 verkeersdoden per jaar als de eCall zou worden ingevoerd.

Communiceren

De manier waarop overheid (Europese Commissie) en bedrijfsleven (Mercedes-Benz) nu verschillende technologieën lanceren met hetzelfde doel, doet wat denken aan de evolutie van de geluidsdrager. Er was eerst de lp, dan het cassettebandje, vervolgens de cd, toen de mp3 en nu streaming. En tussendoor waren er ook nog andere concurrerende systemen, die minder succesvol waren en tussen de plooien van de tijd verdwenen zijn. Maar ze hadden allemaal één kenmerk gemeen: ze waren niet compatibel.

Krijgen we nu een zelfde evolutie te zien in de autosector, waarbij het bedrijfsleven en de overheid naast elkaar heen verschillende systemen lanceren, elk met hetzelfde doel – de veiligheid verhogen en het aantal slachtoffers verminderen – maar waarvan het effect misschien het omgekeerde zal zijn?

Dat je een lp niet in een cassettespeler kan stoppen, is logisch. Dat je een cassettebandje niet via een cd-speler kunt afspelen, is geen drama. Maar wat als in de toekomst al deze verschillende communicatiesystemen van verschillende autobouwers zich naast elkaar in het verkeer zullen begeven?

Zwijgen is goud

Hopelijk is de lancering van de QR-code geen voorbeeld van die aankomende (concurrentie)strijd. Want als auto’s straks naast elkaar gaan communiceren in plaats van met elkaar, omdat iedereen zijn eigen systeem lanceert, wordt het verkeer er niet veiliger op.

En hoewel we nu allemaal enthousiast zijn over wagens die kunnen communiceren, komt er misschien ooit nog wel een moment dat we allemaal terugverlangen naar de tijd dat de auto’s nog zwegen en het stil was op onze wegen.

“Spreken is zilver, zwijgen is goud.” Misschien is het straks wel toepasselijk op onze verkeersveiligheid.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s